לפני ואחרי ניתוח שאיבת שומן – שאלות ותשובות

שאיבת שומן היא אחד ההליכים הכירורגיים הפופולריים ביותר בימינו. אמנם מדובר בניתוח שמחייב מיומנות גבוהה ומתבצע בהרדמה מלאה, אולם ההשתכללות המשמעותית של הרפואה האסתטית באה לידי ביטוי גם במסגרת שאיבות השומן – שמספקות תוצאות טובות מאוד ועם פחות תופעות לוואי מבעבר.

באילו מקרים כדאי לבצע שאיבת שומן?

ניתוח שאיבת שומן מיועד להעלים עודפי שומן במקום ספציפי בגוף. באמצעות הליך כירורגי זה ניתן לחטב אזורים רבים – אופציה רווחת אחת היא שאיבת שומן בבטן וישנן עוד אפשרויות רבות אחרות. כדאי לציין כי אמנם ברוב המקרים מגיעות להליך זה נשים (בטווח רחב של גילאים) אולם גם לא מעט גברים בוחרים להצר היקפים ולחטב את הגוף באמצעות ניתוח זה.

האם שאיבת שומן מהווה תחליף לדיאטה?

לא – שאיבת שומן ודיאטה הם שתי פעולות שונות לחלוטין, אשר משלימות זו את זו ולא מהוות תחליף האחת לשנייה.

חשוב להבין כי אמנם במסגרת שאיבת השומן מוצאים מהגוף תאי שומן בנפח של עד 5 ליטרים, דבר שמן הסתם מוביל לירידה מסוימת במשקל, אולם הליך כירורגי זה לא מהווה תחליף לתזונה נכונה. למעשה, השאיבה מיועדת לנשים וגברים שמשקלם תקין, או מעט מעבר לנורמה המומלצת, ואינו מהווה פתרון מתאים למי שמתאפיין בהשמנת יתר ונושא עליו כמות נכבדה של קילוגרמים מיותרים.

כמו כן ללא שמירה על תזונה מאוזנת עלולים הישגי הניתוח לרדת לטמיון תוך זמן קצר – אמנם באזור שממנו נשאבו תאי השומן העודפים לא יצטבר שומן חדש, אולם התופעה הלא רצויה עלולה להתרחש באזורים אחרים בגוף. מצד שני דיאטה לבדה לא תמיד מצליחה להעלים עודפי שומן בכל מקום בגוף, ובמצבים שבהם גם שילוב מושכל של תזונה ופעילות גופנית לא מסלקים מהגוף מצבור שומן נקודתי, השאיבה תעשה זאת באפקטיביות רבה.

מאילו אזורים בגוף ניתן לשאוב שומן?

כאמור ניתן לבצע שאיבת שומן באזורים רבים בגוף: האופציות המבוקשות ביותר הן שאיבת שומן בירכיים חיצוניות, שאיבת שומן בירכיים פנימיות, שאיבת שומן מהמותניים, שאיבה מצדי האגן, שאיבת שומן מהזרועות, שאיבת שומן מהברכיים, שאיבת שומן בגב, שאיבת שומן מהסנטר (ניתוח שנקרא גם שאיבת שומן מהצוואר) וכמובן שאיבה מהבטן.

מיהם המועמדים האידיאליים לניתוח שאיבה?

בנוסף למשקל סביר, תנאי הכרחי נוסף הוא עור באיכות טובה מספיק – עור רפוי ולא מוצק דיו עלול להקנות לאזור שממנו נשאב השומן מראה רופס, גלי (עם בליטות ושקעים) ובאופן כללי לא מחמיא.

כמו כן נבחנת בריאותם הכללית של המועמדים לשאיבת שומן, כדי לוודא שהניתוח לא מעמיד אותם בסכנה.

אילו בדיקות יש לבצע לפני שאיבת שומן?

לקראת ניתוח שאיבת שומן מתבקשים המטופלים והמטופלות לעבור בדיקות דם שכוללות ספירת דם ותפקודי קרישת דם. למועמדים בעלי מחלות רקע ניתנות המלצות ספציפיות, בהתאם למחלה ולמידת החומרה שלה, כשבכל מקרה מנתח פלסטי בעל יושרה לא ימליץ לאדם שהשאיבה עלולה לסכן אותו לעבור את הניתוח.

האם נדרשות הכנות ספציפיות לקראת ניתוח פלסטי זה?

כן.

ראשית, יש להימנע מנטילת תרופות מדללות דם (למשל אספירין) החל משבועיים לפני מועד הניתוח. גם תוספי תזונה בעלי פעולה דומה (למשל ג'ינקו בילובה) יש להוציא מהתפריט לפרק זמן זהה, וכך גם אלכוהול.

דגש חשוב במיוחד הוא הימנעות מעישון החל מלפחות שבועיים-שלושה לפני מועד שאיבת השומן, וגם לאחריה. עישון, מעבר להיותו הרגל מזיק באופן כללי, מקשה מאוד על הגוף להתאושש אחרי הליך כירורגי ובנוסף עלול לגרום להצטלקות לא אסתטית במיוחד. למעשה, במקרה של מעשנים כבדים ישקול המנתח הפלסטי בכובד ראש את כדאיות הניתוח – וההמלצה הטובה ביותר היא להיגמל מהרגל זה וליהנות משינוי משמעותי במיוחד ביחד עם חיטוב הגוף בזכות השאיבה.

ביום הניתוח נדרש צום של 6 שעות, וכמו כן מתבקשים המנותחים להגיע לחדר הניתוח לאחר שהתקלחו היטב ובפרט וידאו שהאזור ממנו יישאב השומן נקי לחלוטין.

כמה שומן נשאב במהלך הניתוח?

לכל ניתוח מאפיינים ספציפיים משלו, בהתאם לכמות השומן העודפת באזור המטופל. לעתים ניתן לבצע שאיבה קטנה (עד 2 ליטר), בחלק מהמקרים נדרשת שאיבה בינונית (3-4 ליטר) ובמצבים מסוימים תבוצע שאיבה גדולה יחסית של עד 5 ליטר. מעבר לכמות זו הניתוח עלול להיות מסוכן במיוחד, ועל כן חל איסור לשאוב כמויות גדולות יותר של שומן.

מה קורה אחרי שאיבת השומן?

לאחר כל ניתוח מסוג זה, יש להשתמש במחוך מתאים במשך מספר שבועות – כך למשל אחרי שאיבת שומן מהבטן תולבש חגורת לחץ, אחרי שאיבת שומן מהרגליים ייעשה שימוש בגרביים ייעודיות אם השאיבה הייתה בחלק התחתון שלה רגל ובמחוך אם השאיבה בוצעה מהחלק העליון. מידת הכאב תלויה בהיקף השאיבה ובכל מקרה ניתן לעבור את תקופת ההחלמה ללא סבל מיותר אם משתמשים במשככי כאבים. תופעות הלוואי העיקריות הן שטפי דם מקומיים, נפיחות שמתפוגגת בהדרגה והיעדר תחושה באזור (שגם היא נעלמת מעצמה).

מתי רואים תוצאות?

ניתן לראות שינוי כבר לאחר שהנפיחות יורדת. התוצאות של שאיבת שומן באות לידי ביטוי מלא תוך 4 עד 6 חודשים.

אולי יעניין אותך גם

המסת שומן בקור

כתיבת תגובה