באילו מקרים מתאימה הקטנת חזה

התרבות העכשווית והתפישה האסתטית הרווחת אמנם מהללות את החזה הנשי הגדול ובעל הנוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה, אולם שדיים גדולים יתר על המידה – כש"יתר על המידה" הוא כמובן תחושה סובייקטיבית של בעלת החזה – עלולים גם להכביד על האישה שנאלצת לשאת אותם כל הזמן, וזאת בכמה היבטים שונים. בכל מקרה שבו התחושה של האישה לגבי החזה שלה היא של כובד או מעמסה, כדאי לשקול ניתוח הקטנה.

מתי כדאי לשקול ניתוח הקטנת חזה? 2 שאלות שחשוב לשאול את עצמך

ניתן לחלק את הגורמים שמניעים נשים להתעניין באופציה של ניתוח הקטנת חזה ל-2 סוגים, אלה האסתטיים ואלה הבריאותיים.

גורמים אסתטיים

חזה נפול – בהקשר זה חשוב לזכור שלא כל חזה נפול הוא תוצאה של משקל רב מדי של השדיים, אבל אם הם אכן גדולים, ועל כן גם כבדים כך שעם השנים הם צונחים, כדאי לשקול להקטין אותם.

מתיחת יתר של העור באזור השדיים – גם תופעה זו עלולה להיגרם עקב כובד השדיים וצניחתם, וניתוח הקטנה פותר אותה באפקטיביות. אישה לאחר ניתוח הקטנת חזה

פריחה מתחת לחזה – נשים רבות בעלות חזה גדול מאוד סובלות באופן קבוע מפריחה מתחת לחזה, באזור שנקרא הכפל התחתון של השד. הסיבה לכך היא שהשדיים מתחככים בגוף ללא הרף, ובאופן טבעי הפריחה עלולה ליצור תחושה לא אסתטית.

גורמים בריאותיים

כאב גב כרוני – שדיים גדולים מאוד מטילים עומס רב על עמוד השדרה, והתוצאה: כאבי גב מתמשכים וחריפים. מחקר שבחן 100 נשים בנות 18 עד 49 באמצעות צילומי רנטגן גילה שאלה בעלות החזה הגדול ביותר סבלו מעקמת של ממש, הן בחלקו העליון של עמוד השדרה (עמוד שדרה צווארי) והן בחלקו התחתון, כך שאין פלא כי נשים גדולות חזה מתלוננות     לעתים קרובות על כאב כרוני בגב התחתון או העליון.

כאבי צוואר – הקושי של השרירים, הרצועות ועמוד השדרה לשאת את המשקל העודף של השדיים מוביל גם להיווצרות כאבי צוואר, שמצידם עלולים להקשות על תנועה חופשית של הראש.

כאבים בכתפיים – גם חגורת הכתפיים עלולה להיפגע עקב שדיים כבדים במיוחד. בנוסף, החזייה נדרשת לעמוד בעומס משמעותי וכתוצאה מכך הרצועות שלה עלולות ליצור חריצים של ממש בכתפיים – תופעה שעלולה לגרום גם לכאב וגם לזיהומים.

יציבה לקויה – ישנם מקרים שבהם כל הכאבים הנ"ל גורמים לנשים לשנות את היציבה, ולא לטובה, כך שהמצב הולך ומחמיר עם השנים עקב היציבה הלא נכונה.

באילו מקרים לא מתאים ניתוח להקטנת חזה?

כירורג פלסטי מנוסה ובעל יושרה יבצע ניתוח הקטנת חזה רק אם הוא אכן בעל פוטנציאל לשפר את איכות החיים של האישה, בטוח לחלוטין ובנוסף התזמון מתאים.

גורמי סיכון רפואיים

עודף משקל ובפרט אם הוא ניכר, נטייה לדימום מוגבר, יתר לחץ דם ועישון הם גורמי סיכון שמחייבים את המנתח הפלסטי לשקול היטב האם כדאי לבצע את ההליך הכירורגי.

במקרים רבים ימליץ הרופא על ירידה במשקל והתייצבות במשקל בטווח התקין למשך פרק זמן של לפחות 3 חודשים, ובכל מקרה יש להימנע מעישון ולהפסיק את השימוש במדללי דם למשך שבועיים-שלושה לפחות לפני הניתוח עצמו.

בנוסף נבחנת ההיסטוריה הרפואית של האישה, תוך שימת דגש על מחלות הקשורות לשדיים ועל מקרים של סרטן השחלות במשפחה. נשים שעברו את גיל 35 יבצעו גם ממוגרפיה, כדי לוודא שהניתוח בטוח עבורן.

תזמון

השדיים מסיימים להתפתח בסביבות גיל 17-18, ועל כן בשלב מוקדם יותר של החיים מוטב לא לבצע ניתוח הקטנה, ואכן פרט למקרים יוצאי דופן נשים שעוברות ניתוח זה הן בנות 18 ומעלה.

עוד מאפיין שמשותף לנשים העוברות הקטנת חזה הוא שהן לא מתכננות כניסה להריון בעתיד הנראה לעין – לאישה ששוקלת להרות בטווח של שנה ואפילו שנתיים מומלץ להמתין עם הניתוח, שכן ההיריון והלידה ישפיעו על גודל וצורת השדיים ובסופו של דבר החזה אמנם יהיה קטן יותר ביחס למצב הקיים אבל מבחינה אסתטית התוצאות עלולות להיפגם, וחבל.

צורך אמיתי בהקטנה

כפי ש"חזה גדול יתר על המידה" הוא ביטוי סובייקטיבי, גם "צורך אמיתי" הוא מושג שאין לו הגדרה חד משמעית. יחד עם זאת ישנם מקרים שבהן נשים מגיעות למנתחים פלסטיים גם אם ניתוח הקטנת חזה לא יספק תועלת משמעותית באמת, ועל כן נדרש קשב מלא לכל אישה כדי לוודא שהסיכון המסוים שכרוך בכל הליך כירורגי, כולל הקטנה של החזה, הינו מוצדק לנוכח האפשרות לשיפור איכות החיים.

למידע נוסף על ניתוח הקטנת חזה

כתיבת תגובה