מכון פיזיותרפיה בשילוב הידרותרפיה – אפקטיבי במיוחד

פיזיותרפיה כוללת מגוון טכניקות טיפוליות – ובהן קינזיו טייפינג, חיזוק שרירים, דיקור מערבי, מוביליזציות, DFM ועוד – אשר מחוללות תמורות משמעותיות לטובה במצבים רפואיים רבים. שילוב מושכל של טיפולים במים, כלומר הידרותרפיה, מעצים עוד יותר את היכולות הטיפוליות ואת השינויים החיוביים שמתרחשים אצל המטופלים.

בין המצבים שבהם מומלצת פיזיותרפיה בשילוב הידרותרפיה: כאבי גב, פציעות ספורט, פיברומיאלגיה, שיקום לאחר ניתוחים שונים, טרשת נפוצה, הפרעות שונות על רקע אוטיזם ועוד.

מכון פיזיותרפיה בשילוב הידרותרפיה

כאבי גב

כאבים בגב, ובפרט בגב התחתון, הם מצוקה נפוצה במיוחד – אין כמעט מי שלא יסבול מהם בשלב כזה או אחר בחיים. פיזיותרפיה להקלה על כאבי גב תחתון וכאבי גב בכלל מבוססת על הבנת מקור הכאב והתאמת תרגילים וטכניקות שיובילו לשיפור מקסימלי. להידרותרפיה תרומה עצומה לשיפור המצב, ובמיוחד בשלבי הראשונים של הטיפול כשעוצמת הכאב עדיין גבוהה יחסית. במצב שכזה, קשה מאוד לבצע תרגילי חיזוק מחוץ למים, בעוד בתוך מים חמימים ונעימים, כשהעומס המוטל על המפרקים בעמוד השדרה נמוך בהרבה, ניתן לבצע תנועות גדולות וממושכות. בנוסף עצם הכניסה למים מפוגגת חלק מהכאבים, ומהווה בסיס אפקטיבי מאוד להמשך הטיפול שיתבצע ביבשה, הסביבה שבה בסופו של דבר אנחנו חיים.

פציעות ספורט

השילוב של פיזיותרפיה והידרותרפיה אידיאלי גם במסגרת התאוששות מפציעות ספורט – נקעים, מרפק טניס, קרע במניסקוס, דלקות בגידים, שברים ועוד. במצבים אלה המטרה העיקרית של הטיפול היא החזרת השרירים הפגועים, שנחלשו לאחר פרק זמן שבו האדם לא התאמן עקב הפציעה, למצבם המקורי. בראשית השיקום טווח התנועה של השרירים השונים הינו מוגבל לעתים, והפתרון הוא הידרותרפיה: במים יכולים הספורטאים אשר מתאוששים מהפציעה לבצע תנועות רחבות, בזכות העובדה שהמים מגמישים שרירים שונים, ויתרון נוסף של הטיפול במים במסגרת השיקום הכולל הוא חיזוקה של מערכת החיסון שגם לה חלק בחזרה לשגרת הפעילות הרצויה.

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה הינה מחלה כרונית שמתאפיינת בכאבי שרירים מפושטים בכל חלקיה של מערכת השרירים-שלד. תופעות נוספות הן עייפות, שינה לא איכותית ולא מספקת, כאבי ראש, מעי רגיז ועוד, ובסך הכל נגרמת פגיעה של ממש באיכות החיים של החולים וביכולת שלהם לתפקד כהלכה. מדובר בבעיה נפוצה יותר מכפי שנהוג לחשוב – על-פי הערכות שונות לוקים בה בין אחוז לחמישה מכלל האוכלוסייה, ובפרט סובלות מפיברומיאלגיה נשים מבוגרות.

פיזיותרפיה והידרותרפיה הן חלק מהטיפול הרב מערכתי הנדרש במצבים אלה. הפעילות הגופנית מפוגגת חלק מהכאבים ומשפרת גם את מצב הרוח, ובפרט עושה זאת הפעילות במים – המים החמימים הופכים את השרירים לרפויים, רמת הכאב פוחתת וניתן לבצע תרגילים שונים באפקטיביות ולשפר עוד יותר את המצב הפיזי והרגשי גם יחד.

שיקום לאחר ניתוח

לרפואה המודרנית יכולות מרשימות לפתור בעיות קשות והניתוחים הנערכים בימינו זוכים לאחוזי הצלחה גבוהים. בחלק מהמקרים ההחלמה לאחר הניתוח כוללת גם שיקום על בסיס פיזיותרפיה, וכדאי לשלב בו גם הידרותרפיה. בפרט מומלץ השילוב לאחר ניתוחים אורתופדיים לאיחוי שברים, ניתוחים בכתף (תפירת גידים), ניתוחי גב (הרחבת תעלה, קיבועים, בלט דיסק ועוד), ניתוחים להחלפת מפרק (בכתף, בברך או בירך) ועוד.

טרשת נפוצה

טרשת נפוצה הינה מחלה כרונית שפוגעת במערכת העצבים המרכזית. הפגיעה היא בחומר בשם מיאלין, חלבון שלו תפקיד קריטי בהעברת מסרים מתא עצב אחד לשני. טרשת נפוצה באה לידי ביטוי בהתקפים וביניהם הפוגות, כשלעתים ההפוגות ממושכות ובמקרים אחרים קצרות. כשהמחלה מחמירה הסימפטומים השונים – ובהם פגיעה בראייה, חולשה של הגפיים, רעד, דחיפות במתן שתן ועייפות – עלולים לפגוע באדם באופן קבוע.

פיזיותרפיה מסייעת לנטרל את אותם הסימפטומים שקשורים לחולשת הגפיים, נוקשות השרירים וקשיי ההליכה והיציבה, או לכל הפחות להחליש את עוצמת הפגיעה. הטיפולים כוללים תרגולים מותאמים ספציפית למטופלים, וגם במקרה זה האיכויות החיוביות של המים גורמות לכך ששילוב הידרותרפיה יחולל שינוי משמעותי לטובה.

הפרעות על רקע אוטיזם

ילדים אשר נמצאים על הספקטרום האוטיסטי סובלים מהפרעות שונות ובפרט הפרעות בתקשורת והפרעות מוטוריות. פיזיותרפיה בשילוב הידרותרפיה מספקת מענה אפקטיבי לשני סוגי ההפרעות הנ"ל: הטיפול אמנם מתמקד בהעצמת היכולות המוטוריות כך שהילדים יוכלו לזחול, לשבת, לעמוד וללכת בהתאם לגילם, ובאופן כללי מבטיח מוטוריקה גסה ועדינה תקינה, אולם תוך כדי טיפול מושג במקרים רבים גם שיפור משמעותי ביכולות התקשורת של הילדים. מהות הטיפול המשולב היא ביצוע תרגילים על סמך אבחון ספציפי של הילד, והדרכת ההורים שיוכלו להמשיך לתרגל עם הילד גם בבית. הבריכה היא סביבה נעימה שמפוגגת התנגדויות לטיפול ומעצימה את האפקטיביות שלו.

כתיבת תגובה