הרמת חזה מול הגדלת חזה

עבור חלק גדול מהנשים, החזה הוא אחד האיברים המשמעותיים ביותר גם מבחינת ההשפעה על המראה החיצוני וגם מבחינת ההשפעה על הדימוי העצמי. הסיבות לכך ברורות – החזה מושך לא מעט תשומת לב, הן מהסביבה והן של האישה כלפי עצמה, הוא מזוהה עם נשיות ובנוסף לכך הוא משתנה, ולפעמים במידה ניכרת, עם השנים ובעיקר בעקבות לידות והנקות (וגם דיאטות שמעלימות מהגוף קילוגרמים רבים ועל כן משנות גם את השדיים).

בהתאם לא מפתיע לגלות שזהו גם איבר מנותח מאוד, ושלרפואה האתסטית ישנם כמה וכמה פתרונות, כך שאם יש צורך ניתן למצוא הליך כירורגי מתאים שיוביל לשיפור המראה. בפרט ישנה הבחנה בין ניתוחים שמגדילים את החזה לבין ניתוחים שמעצבים אותו מחדש, כשעוד אופציה היא ניתוח שמשלב בין 2 האספקטים הנ"ל.

הגדלת חזה או הרמת חזה?

על-מנת לדעת האם כדאי לבצע הרמת חזה, הגדלת חזה או שילוב בין שני ההליכים (כלומר הרמת חזה המלווה בהכנסה של שתלי סיליקון), מומלץ להגיע למנתח פלסטי בעל ניסיון. מומחה לכירורגיה פלסטית, חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.

עוד לפני כן ניתן לבצע בבית מבחן פשוט, שמספק אינדיקציה לא רעה לגבי הניתוח הנכון – מבחן העיפרון: קחי עיפרון והניחי אותו מתחת לשד. אם העיפרון נופל, סביר להניח שהפתרון עבורך הוא הגדלת חזה, ואם הוא נשאר צמוד לגוף ככל הנראה ההליך הכירורגי שיעזור לך הוא הרמת חזה.

עוד אינדיקציה היא מיקום הפטמה: אם היא צנחה אל מתחת לקפל התת-שדי, סביר להניח שנדרשת הרמת חזה כדי להגיע למראה הרצוי (ובמידת הצורך תשולב גם הגדלה בניתוח).

יחד עם זאת חשוב להדגיש שמדובר בבדיקות בסיסיות, ולא תמיד ניתן להסתמך עליהן בוודאות. כירורגי פלסטי מיומן לוקח בחשבון פרמטרים רבים נוספים ובהם המיקום המדויק של הפטמות והעטרות (העטרה היא האזור החום שסביב הפטמה), מצב העור באזור השדיים, גילה של המטופלת והאם היא מתעתדת להיכנס לעוד הריונות או שמא היא סיימה פרק זה בחייה, ועוד.

עוד חשוב לקחת בחשבון שבמסגרת ניתוח הרמת חזה מוסרות רקמות עור, כך שהשדיים עשויים להיראות קטנים יותר בעקבותיו, ואם גם במצב הנוכחי הגודל שלהם גבולי (מבחינת המטופלת, כמובן, שהיא זו שיודעת מהו הגודל ה"נכון" של השדיים שלה) כדאי לשקול הוספת שתלים.

המאפיינים העיקריים של ניתוח הרמת חזה

הרמת חזה מתבצעת בהרדמה מלאה, ונמשכת ברוב המקרים כשעתיים. הצלקות לאחר ניתוח הרמת חזה שונות מניתוח הגדלת חזה. יש צלקת סביב העטרה וצלקת שיורדת כלפי מטה. אם ישנם עודפי עור רבים מוספים גם צלקת בכפל התת שדי. במידת הצורך יוסרו רקמות עור עודפות, או יוכנסו רקמות עור אל מעין כיס בתוך כל אחד מהשדיים, ובכל מקרה הרמת חזה כוללת מיקום מחדש של הפטמות והעטרות כדי להשלים מראה זקור ומרשים של השדיים.

עוד חשוב לציין כי נשים לאחר לידה מתבקשות להמתין כחצי שנה לפחות לפני ניתוח הרמת חזה, ואם האישה גם הניקה תקופת ההמתנה של חצי שנה מתחילה עם סיום ההנקה.

המאפיינים העיקריים של ניתוח הגדלת חזה

ניתוח הגדלת חזה נמשך כשעה ומתבצע בהרדמה מלאה. במהלך הניתוח פוער המנתח הפלסטי כיס מעל או מתחת לשריר החזה (השריר הגדול שפרוס לרוחב בית החזה) וזאת בהתאם למבנה הפיזי של המנותחת, ובתוכו מניח את שתלים עשויים מג'ל סיליקון. השתלים נבחרים בקפידה, בהחלטה משותפת של הרופא המנתח ושל המטופלת, במטרה ליצור את המראה המחמיא ביותר בהתאם למבנה הגוף הקיים ולתפישה האסתטית של המטופלת.

הגדלת חזה משאירה צלקת מתחת לקפל התת-שדי (שמוסתרת על-ידו).

ניתוח משולב הרמת והגדלת חזה

הרמת חזה שמשולבת בה גם הגדלה הינה הליך כירורגי מורכב יחסית וחשוב במיוחד להפקיד אותו בידיים מקצועיות ומנוסות מאוד, ובפרט בביצוע הניתוח המשולב.

ניתוח זה הוא הפתרון המתאים לנשים שחשות שהחזה שלהן קטן מדי לטעמן, ובנוסף הוא הפך לנפול עם השנים. לכל מטופלת מותאם הליך ספציפי, כשבאופן עקרוני מתבצעות גם הנחת שתלים בגודל האופטימלי, גם הסרת רקמות עור עודפות וגם מיקום מחדש של הפטמות והעטרות כחלק מהתכנון מחדש של השדיים. חשוב להתאים את גודל השתלים ולבחור בשתלים בעלי נפח נמוך יחסית על מנת למנוע משקל עודף וצניחה מהירה של השדיים לאחר הניתוח.

למידע נוסף על ניתוח הגדלת חזה אצל אריק זרצקי

כתיבת תגובה