סיבוכים אפשריים לאחר ניתוח הקטנת חזה

הקטנת חזה הוא ניתוח פלסטי שהתרומה שלו לשיפור איכות החיים משמעותית במיוחד – לא "רק" בפן האסתטי אלא גם מבחינה בריאותית. הסיבה לכך היא ששדיים גדולים מאוד הם גם שדיים כבדים, וכתוצאה מכך נוצרים במקרים רבים כאבי גב, בעיות ביציבה, דלקות בעור באזור שבו החזה מתחכך בגוף וגם כאבי כתפיים עקב הלחץ על החזייה. בהתאם המוטיבציה לעבור את ההליך הכירורגי גבוהה, וגם התוצאות הטובות מאוד של הניתוח מעודדות מועמדות פוטנציאליות לעבור אותו. כירורג פלסטי בעל יושרה משתף את המטופלות שלו גם בסיבוכים שעלולים להתרחש – אמנם הסבירות לכך נמוכה, אולם כשהמטרה היא קבלת החלטה על סמך כל הנתונים הרלוונטיים, באופן טבעי אי אפשר להתעלם מהדברים שעלולים להשתבש.

סיבוכים אחרי הניתוח

קבוצה אחת של סיבוכים אפשריים לאחר ניתוח הקטנת חזה היא תופעות לוואי משמעותיות יחסית כתוצאה מהעובדה שבוצע חתך בגוף. הסיכוי כאמור לא גבוה, אם כי ייתכנו דימום תת עורי (כשבחלק מהמקרים יידרש ניקוז של אותו דם), זיהום (שיטופל באנטיביוטיקה. כשעוברים את ההליך הכירורגי אצל מנתח פלסטי מנוסה שעובד בחדר ניתוח איכותי, הסיכון לזיהומים הוא אפסי) ונמק באזור הפטמה או העטרה (סיבוך שעלול להתרחש בעיקר עקב עישון, ועל כן מומלץ עוד לפני הקטנת החזה לוותר על הרגל מזיק זה).

תופעת לוואי נוספת היא כאב. ברוב רובם של המקרים רמתו נמוכה וניתן להתגבר על הכאב עם משככים – אולם ישנן גם מטופלות שמדווחות על קושי ממשי יותר למשך מספר ימים.

צלקות לא אסתטיות

כירורג פלסטי מיומן יודע איך לבצע את החתכים כך שהצלקות תהיינה מינימליות ובעיקר לא בולטות לעין. יחד עם זאת אין דרך לדעת בוודאות מראש איך יגיב העור להליך הכירורגי, ובמקרים מסוימים (נדירים) ההצטלקות אינה אסתטית ופוגמת במראה הסופי.

בכל מקרה נדרשת התאזרות בסבלנות: הצלקות הולכות ומיטשטשות עם הזמן – לרוב תוך מספר חודשים.

א-סימטריה של החזה

תופעה נדירה במיוחד, וגם אם היא מתרחשת לרוב מדובר בהבדלים קלים מאוד בין השדיים. יחד עם זאת חשוב להדגיש שגם אם המנתח הפלסטי מיומן מאוד ומבצע את ההליך הכירורגי באופן מוקפד ומקצועי, עדיין עלולה להיווצר א-סימטריה מסוימת, כאמור קלה, בגלל תגובה ייחודית של הגוף של המטופלת הספציפית.

סיבוכים עקב ההרדמה

ניתוח הקטנת חזה מתבצע תחת הרדמה מלאה – וכידוע בהרדמה שכזו טמונים סיכונים מסוימים. ביניהם: בחילות, כאבים בשרירים, קושי בבליעה, הקאות, פגיעה בקנה הנשימה, נזק לשיניים, תגובה אלרגית חמורה ופגיעה בתפקוד התקין של הכבד. כירורג פלסטי בעל שם מקפיד לעבוד עם רופאים מרדימים מנוסים, ובהתאם הסיכון, שגם כך הוא מזערי, הופך נמוך אף יותר.

חוסר שביעות רצון מהתוצאות

גם חוסר שביעות רצון מתוצאות ניתוח הקטנת חזה מוגדר כסיבוך אפשרי. המפתח למניעת מצב זה, שעלול להתרחש גם אם מבחינה רפואית הניתוח מוגדר כהצלחה, היא הקפדה על יצירת ציפיות ריאליות. עוד חשוב להבין שבחלק מהמקרים הסיבה לעוגמת הנפש לא קשורה למראה החדש של החזה אלא לציפיות לשינוי עמוק יותר בחיים שלא מתממשות (בלי קשר לתוצאות ההליך הכירורגי). מנתחים פלסטיים מנוסים מזהים מראש את האפשרות להיווצרות מצב שכזה, ומספקים גם לו מענה אפקטיבי – כך שהנחת מהשינוי המשמעותי לטובה תהיה מרבית.

כתיבת תגובה