חוות דעת שנייה

בדיקות CT הן אמצעי דימות מתקדם במיוחד שמספק תמונה מדויקת, מפורטת ונוחה לפענוח של איברים פנימיים בגוף האדם. על-מנת להבטיח אבחון מושלם, עם סיכון מזערי לטעות, מומלץ לשקול להיעזר בשירות של חוות דעת נוספת. בדיקת CT אינו התחום היחיד שכדאי לקבל בהם חוות דעת שנייה של רופא, בין אם מדובר על MRI מוח, מחלות לב, רפואת עיניים כגון קטרקט, קרטוקונוס, וכדומה, ובכל מקום שישנו ספק, כדאי תמיד לוודא את התוצאה, לפני שמבצעים ומחליטים על טיפול כלשהוא. 

בעמוד זה תמצאו מידע על הבדיקה, על הפענוח של הממצאים ועל חשיבותה של חוות הדעת השנייה.

באילו מקרים מתבצעת בדיקת CT?

מכשירי ה-CT – השם, אגב, הוא ראשי תיבות של הביטוי Computed Tomography (טומוגרפיה ממוחשבת, כשפירוש המונח טומוגרפיה הוא דימות באמצעות חלוקה למקטעים) – עוזרים לרופאים לאבחן את המצב המדויק במגוון רחב של מקרים. ביניהם:

* כאבי גב – כדי לדעת האם הגורם לכאב, שעלול להחמיר ולהוביל גם למגבלה בתנועה, הוא פריצת דיסק, גידול סרטני, זיהום בחוט השדרה, שבר בחוליות, היצרות של תעלת השדרה וישנן עוד סיבות אפשריות.

* אבחון מוקדם של סרטן הריאות – מחלה שככל שמתעכב הזיהוי שלה כך קטן הסיכוי להחלים ממנה.

* שחמת הכבד – מצב שבו רקמות בריאות באיבר חשוב זה הופכות לצלקתיות ועל כן לא מתפקדות.

* אפנדיציטיס – דלקת התוספתן.

* גסטרואנטריטיס – דלקת במעיים.

* מעקב אחרי גידולים סרטניים כדי לדעת האם הטיפול מניב את התוצאות הרצויות וכיצד להמשיך להיאבק במחלה.

* חבלה תוך גולגולתית – כדי לזהות שברים או דימום תוך מוחי במהירות.

* גידולים בסינוסים או בארובות העיניים.

* חשד למום מולד במוח.

* הידרוצפלוס – מצב שבו מצטברים נוזלים רבים בגולגולת.

* בעיה שקשורה לכלי הדם – מפרצת, דלף או חסימה.

בהתאם למידע הנדרש נקבע סוג ה-CT הספציפי שיבוצע: CT ראש, CT חזה וריאות, CT בטן, CT עמוד שדרה וכו’.

מי מבצע את הפענוח של ה-CT?

אנשי המקצוע שבידיהם מופקד פענוח הממצאים של מכשיר ה-CT נקראים רדיולוגים. הרדיולוגים הם רופאים שלאחר הלימודים שכידוע נמשכים 6 שנים והסטאז’ הכללי עוברים התמחות ייעודית בפענוח ממצאי מכשירים מתקדמים דוגמת ה-CT וה-MRI.

בכל מכון שבו מתבצעות בדיקות CT שונות מועסקים באופן טבעי גם רדיולוגים. מדובר באופן טבעי באנשי מקצוע שעברו את כל ההכשרות וההסמכות הנדרשות, ומן הסתם הם גם מודעים לכובד האחריות שמוטלת עליהם – כל בדיקת CT כאמור נועדה לאפשר אבחון מדויק של מצב רגיש במיוחד, וכל טעות עלולה לגרום נזק חמור – אבל גם במציאות שכזו אחוז הטעויות יחסית גבוה, כך על-פי מחקרים שונים. הסיבה העיקרית היא עומס היתר שמאפיין את ההתנהלות במרבית מכוני ה-CT – והפתרון האפקטיבי ביותר הוא פנייה לקבלת חוות דעת שניה לבדיקת CT.

החשיבות של חוות הדעת הנוספת

כשמבצעים בדיקת CT חוות דעת שניה היא תעודת ביטוח בפני 2 סוגי טעויות:

א. פספוס ממצאים שמעידים על קיומה של מחלה – וכתוצאה מכך האדם לא יזכה לטיפול הנכון והמצב עלול להחמיר. בהקשר זה כדאי לזכור שלפעמים גם דחייה של מספר חודשים בתחילת הטיפול עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים.

ב. אבחון מחלה שלא באמת קיימת – וכתוצאה מכך האדם יידרש לעבור טיפולים שעלולים להיות קשים ועם תופעות לוואי לא פשוטות, כשכלל אין בכך צורך.

את חוות הדעת השניה מספק רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד, שבאופן טבעי יכול להקדיש לפענוח את מלוא תשומת הלב – כך שתוכלו לדעת בדיוק מהו המצב שלכם והאם יש צורך בטיפול.

כתיבת תגובה